søndag 18. april 2010

Litt baking på en lørdag

Nesten krise da jeg gikk tom for hjemmelagde knekkebrød.
Så da måtte jeg lage nye.

Disse knekkebrødene er nesten uunnværlige her i huset.



















Oppskrift er fra Virtuella/Margot på Hobbyboden
Så håper jeg det er ok at jeg gjengir den her:

3,5 dl. sammalt rug
3,5 dl lettkokte havregryn
2 dl solsikkekjerner
1,5 dl sesamfrø
1 dl kruska kli (jeg har brukt havrekli og det har gått fint)
0,5 dl linfrø
1 ts. salt
1 buljongterning
7 dl vann
(jeg har også hatt i litt gresskarkjerner)

Alt blandes (litt av vannet kokes for å løse opp buljongterningen i)
Bre ut på to plater kledd med bakepapir. Bruk slikkepott for å smøre utover.

Stek begge platene samtidig på 160 grader med varmluft.

Ta ut etter 10 minutter og lag ruter med en kniv.
Stek videre etter 35 minutter.
Sjekk om de er skikkelig tørre før du tar de ut.
Blir jo lett litt forskjellig tykkelse så da blir de tynne ferdige først.
Tas ut og has på et brett.

(Virtuella anbefaler å legge alle bitene inn i ovnen igjen når den er skrudd av for å tørke over natten)
Legg i tett boks når de er kalde.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hadde en boks rømme som var gått ut på dato for et par dager siden....
Og da ble det en krydderkake:

 

Oppskriften er litt på slump...pleier å bruke det jeg har av rømme/yoghurt/kulturmelk/vaniljesaus... etc.
Denne gangen var oppskriften cirka sånn her:

1 boks rømme
2 dl melk    (om jeg ikke har rømme og bruker bare kulturmelk/yoghurt er det ca. 5 dl)
4 dl sukker
2 ts kanel
2 ts nellik
1/2 ts ingefær
1 ss natron
3-4 ss tyttebærsyltetøy
100 gram smeltet margarin
6 dl hvetemel.

Alt blandes til en glatt røre.
Dette er nok til ca. en liten/halv langpanneform e.l.
(Når jeg lager ordinær langpannekake brukte jeg å doble oppskriften til 1 liter væske,
men med ny ovn og mindre langpanne, holder det med å legge til halvparten - til 7,5 dl.)
Smør formen godt, og strø gjerne med mel.

Stekes på 200 grader i 25-30 min.
Stikk en spiss kniv e.l. nedi for å se om den er ferdig og at ikke det henger noe røre fast.

Vel bekomme !

1 kommentar:

  1. Denne kaken er som en av yndlingskakene mine, 'ginger cake', bare at den smaker enda bedre!!! :-p Ulempen med en så god kake er at Fredrick har også fått greie på hvor god den er... så nå er det konkeranse får å få seg et stykke :-0

    SvarSlett